23.02.2016
23 lutego w Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją rusza kolejna odsłona kampanii społecznej „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję”. Tym razem kampania podejmuje problem depresji wśród dzieci i młodzieży. Organizatorami są: Stowarzyszenie Aktywnie Przeciwko Depresji, Fundacja Dzieci Niczyje oraz Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych.
Statystyki dotyczące samobójstw wśród dzieci są zatrważające. W zeszłym roku 177 dzieci odebrało sobie życie. Większość z tych ofiar to nastolatki. Podejmujemy wyzwanie, by zapobiec kolejnym takim tragediom. Ruszamy z pierwszą ogólnopolską kampanią społeczną poświęcona depresji u dzieci. 23 lutego 2016 r. w Ogólnopolskim Dniu Walki z Depresją rusza druga edycja ogólnopolskiej kampanii społecznej „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.”
W Polsce na depresję leczy się prawie 8 tysięcy dzieci i młodzieży – wynika z danych NFZ-u. Nie ma statystyk, ile dzieci się nie leczy. Obraz tej choroby u dzieci bywa inny niż u dorosłych. Oprócz typowych objawów takich jak przygnębienie, utrata energii, zainteresowań, brak apetytu, bezsenność, czy myśli samobójcze, mogą pojawić się również gorsze oceny w szkole, agresja i pobudzenie. Te objawy często są źle diagnozowane lub bagatelizowane.
– Jako małolat zawsze miałem huśtawki nastroju – mówi Marek Piekarczyk, lider zespołu TSA, jeden z bohaterów książki „Twarze depresji”. – Można przejść nad tym do porządku dziennego, że ktoś, kto ma naście lat i myśli w ten sposób, że pisze „czarne” teksty, zanurza się w Dostojewskim, Hamsunie itd. Można to nazwać dojrzewaniem, buntem, ale można też powiedzieć, że jest to depresja, która ma podłoże w dzieciństwie. Nadwrażliwość rozwinęła się, gdzieś coś się zablokowało i zaczęła się depresja. Nazwanie takich stanów depresją jest właściwie początkiem leczenia.
– Coraz więcej nastolatków choruje na depresję i inne zaburzenia psychiczne związane z nastrojem. Okres dojrzewania wiąże się z różnymi trudnościami, dołami, burzami hormonów. – tłumaczy Michał Pozdał, trener młodzieży, wykładowca Uniwersytetu SWPS. I dodaje: – Czasami jest to jednak coś więcej niż „tylko” dół. Zdarza się, że młoda osoba nie reaguje na zwyczajne pocieszenia, nie może wstać rano z łóżka. Chcemy uwrażliwić młodzież na ten problem, aby wiedzieli, jak go dostrzec u swoich kolegów. Chcielibyśmy im pokazać, że choroby psychiczne się zdarzają i że można z nimi żyć. Tak jak z chorym zębem idziemy do lekarza, tak z chorobą psychiczną możemy się zwrócić o pomoc do psychologa.
Stany depresyjne od dzieciństwa znane są również Kamilowi Sipowiczowi – ambasadorowi kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.”:
– Bardzo się źle czułem przez wiele lat od młodości. Moje dzieciństwo było głęboko chore, uszkodzone i relacje między mną a moją matką były bardzo skomplikowane, niedobre. Uważam, że cud polega na tym, że jestem takim człowiekiem, jakim jestem, że jakoś się z tego wydobyłem.
Ambasadorami kampanii są również osoby, które doświadczyły depresji: Andrzej Bober (dziennikarz), Tomasz Jastrun (pisarz), Piotr Zelt (aktor). A także osoby, które osobiście nie doświadczyły tej choroby, ale postanowiły wesprzeć kampanię swoim autorytetem i zwrócić uwagę na problemy dzieci chorych na depresję: Ewa Błaszczyk (aktorka, współzałożycielka Fundacji „Akogo?” i Kliniki „Budzik”), Jarosław Gugała (dziennikarz telewizji Polsat, prezenter „Wydarzeń”); Marta Kielczyk (prezenterka „Panoramy” w TVP2), Maciej Orłoś (prezenter „Teleexpressu” w TVP1) i Tomasz Wolny (prezenter „Panoramy” w TVP2).
Organizatorami kampanii są: Fundacja Dzieci Niczyje, Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych oraz Stowarzyszenie Aktywnie Przeciwko Depresji.
Naszymi patronami honorowymi są: Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak i Rzecznik Praw Obywatelskich dr Adam Bodnar.
Ponadto patronami są: Uniwersytet SWPS, Wydawnictwo Świat Książki i firma AMS.
Kampania „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję” składa się z następujących elementów:
Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych jest jedyną organizacją w Polsce całościowo zajmującą się problemem zaginięć. Nie tylko pomaga w poszukiwaniach, ale też wspiera rodziny i bliskich osób zaginionych. Specjaliści ITAKI udzielają wsparcia psychologicznego, doradzają w kwestiach prawnych i socjalnych. Każdego roku Fundacja prowadzi ok. 1400 spraw. W Warszawie Fundacja prowadzi Punkt Wsparcia Bezpośredniego, zaś w Gdańsku i w Katowicach funkcjonują grupy wsparcia. Oprócz działań poszukiwawczych i wspierających ITAKA prowadzi programy profilaktyczne mające na celu zmniejszenie liczby zaginięć: program „Nie uciekaj”, kierowany do nastolatków, akcja „Bezpieczna Praca” adresowana do osób planujących wyjazd do pracy za granicę oraz „Stop depresji” dla osób borykających się z tą chorobą.
Kontakt dla prasy:
Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych,
Irena Musiałkiewicz
irena.musialkiewicz@zaginieni.pl
tel. 22 620 16 10