fbpx

6.11.2012

6 listopada startuje kolejna odsłona antydepresyjnej kampanii społecznej Fundacji ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych. W tym roku kampania kierowana jest do mężczyzn, a zainauguruje ją wystawa fotograficzna w warszawskim metrze.

Z wieloletniego doświadczenia Fundacji wynika, że jedną z najczęstszych przyczyn zaginięć ludzi jest depresja i inne zaburzenia nastroju. Spośród osób zaginionych chorujących na depresję zdecydowana większość zniknęła w dniu lub tuż przed wizytą u psychiatry.

W tym roku kampania „Stop Depresji” skierowana jest do mężczyzn, którym często bardzo trudno jest się przyznać do uczuć, które towarzyszą tej chorobie – obniżonego nastroju, smutku, czy wreszcie bezradności. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na problem depresji jako choroby, która może dotknąć każdego, bez względu na wiek, miejsce zamieszkania, wykonywany zawód czy status społeczny. Kampania ma również na celu przełamywanie stereotypów. Mężczyźni tak samo jak kobiety chorują na depresję. Podobnie jak kobiety potrzebują wsparcia i leczenia. Nieprawdziwy i krzywdzący jest stereotyp, że depresja jest niemęska. Depresja dotyczy mężczyzn.

Kampanię zainauguruje wystawa pt. „Depresja oczami mężczyzny”. Wystawę fotograficzną można będzie zobaczyć przez cały listopad i grudzień w warszawskim metrze, stacja Wilanowska i Kabaty. Autorem wystawy jest Patryka Karbowski, wykładowca Akademii Fotografii w Warszawie, reportażysta, twórca słynnego cyklu Młodzi Polacy wydanego przez Instytut Wizualny w formie książki. Bohaterami zdjęć są mężczyźni, których dotknął problem depresji. Fotografie ukazują pięciu mężczyzn zamkniętych w swoich pokojach, wpatrzonych w jeden punkt. Na wystawę składa się 9 fotografii, jedna przedstawia mężczyznę, druga detal pokoju. W ten sposób autor zdjęć chciał lapidarnie ująć problem depresji, ukazując jeden z najsmutniejszych, ale równocześnie najistotniejszy aspekt tej choroby – bezradność i samotność.

Głównym elementem kampanii będzie promocja Antydepresyjnego Telefonu Zaufania – 22 654 40 41, który Fundacja ITAKA prowadzi od 9 lat. W poniedziałek i czwartek w godzinach 17.00- 20.00 dyżurują pod nim lekarz psychiatrzy. Podczas trwania kampanii telefon będzie czynny od poniedziałku do czwartku, dyżurować będą również psycholodzy. Specjaliści leczą przez telefon, ale wysłuchają, doradzą, wskażą miejsca, gdzie można uzyskać pomoc w walce z chorobą.
-Ten telefon jest bardzo potrzebny. Dzwoniący są wdzięczni za rozmowy, mówią, że bardziej rozumieją teraz co się z nimi dzieje, że rozmowa była uzupełnieniem wizyty lekarskiej – mówi Justyna Nowakowska, lekarz – psychiatra dyżurująca przy Antydepresyjnym Telefonie Zaufania. Specjaliści ITAKI przeprowadzają 100 rozmów miesięcznie.

Do działań promocyjnych zostaną włączone także media społecznościowe. Na Facebooku pod adresem facebook.com/StopDepresji działa fanpage zawierający porady antydepresyjne. Dodatkowo kampania pojawi się mediach. Spot radiowy zostanie wyemitowany w Radiu Plus, TOK FM, Polskim Radiu i Radiu Kampus. Zaplanowane są również szerokie działania PR. Patronami medialnymi wystawy są: Radio Plus, MaleMen, portal www.kampaniespołeczne. W ramach działań partnerskich zaplanowane są akcje na stronach internetowych, w portalach społecznościowych oraz wywiady i relacje z przebiegu kampanii. Oprócz tego będą rozsyłane informacje na temat kampanii do prasy, internetu, radia i telewizji.

Scenariusz do spotu radiowego kampanii przygotował Michał Nowosielski. Został on wyprodukowany dzięki Post Meridian Productions Sp. z o.o.

W ramach kampanii odbędą się również bezpłatne, otwarte wykłady dla mieszkańców Warszawy pt. „Męska rzecz depresja – cierpienie nie zależy od płci” w Centrum Komunikacji Społecznej, Urząd m.st. Warszawy, pl. Konstytucji 4, Warszawa, 13 listopada 2012, godz. 11.00- 12.30. Drugi wykład poprowadzi Aleksandra Andruszczak-Zin, Dyrektor Zespołu Pomocy Psychologicznej Fundacji ITAKA, pt. „Depresja i zaginięcia – z doświadczeń Fundacji ITAKA”, 29 listopada 2012, godz. 17.30 – 19.00. Oba wykłady odbędą się w Centrum Komunikacji Społecznej Urząd m.st. Warszawy, pl. Konstytucji 4, Warszawa.

Partnerzy kampanii: Miasto st. Warszawa
Patron wystawy: Akademia Fotografii
Patron medialny: Radio Plus, www.malemen.pl, kampaniespoleczne.pl, AK MEDIA