16.09.2016
Z okazji Europejskiego Dnia Walki z Depresją rusza trzecia edycja kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.”, a zarazem pierwsza ogólnopolska kampania na temat DEPRESJI POPORODOWEJ. Fundacja ITAKA już po raz kolejny jest partnerem kampanii.
Celem organizatorów i partnerów jest zwrócenie uwagi Polaków na problemy kobiet zmagających się z tą chorobą. Zależy nam na zachęceniu ich do leczenia i psychoterapii, które są jedyną drogą, by wygrać z chorobą śmiertelnie niebezpieczną dla matki i dziecka. Przełamujemy stereotypy związanych z depresją i walczymy ze stygmatyzacją osób chorujących.
Z depresją poporodową zmaga się co dziesiąta matka po urodzeniu dziecka (Światowa Organizacja Zdrowia podaje nawet skalę do 30%). W zeszłym roku w Polsce na świat przyszło ponad 270 tys. dzieci. Co najmniej dziesiątki tysięcy kobiet doświadczyły depresji poporodowej, a według NFZ-u leczyło się zaledwie 51 (!) z nich.
Coraz częściej media donoszą o kolejnych dzieciach porzuconych na śmietnikach, w szpitalach, czy oknach życia. Szacuje się, że w Polsce rocznie nawet sto noworodków jest porzucanych. Co roku dochodzi do około pięćdziesięciu przypadków dzieciobójstwa. Za wieloma z tych dramatów kryje się nieleczona depresja poporodowa matek (choć oczywiście przyczyny są często znacznie bardziej złożone). Nie jesteśmy w stanie zapobiec tragedii, jeśli nawet nie przypuszczamy, że może się wydarzyć. Dlatego rozpoczynamy naszą ogólnopolską kampanię. Konieczne jest zwiększenie świadomości Polaków o depresji poporodowej. Udaje nam się to dzięki mediom ogólnopolskim i lokalny, które wspierają nas od samego początku, za co bardzo dziękujemy. Nasze wspólne działania przynoszą efekty. Otrzymaliśmy za nie „Nagrodę Aureliusza” z rąk krajowego konsultanta w dziedzinie psychiatrii. To najwyższe w Polsce wyróżnienie w zakresie promocji zdrowia psychicznego. Do organizatorów kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.” zgłaszają się setki osób, które zaczęły się leczyć, zachęconego do tego przez naszych ambasadorów i specjalistów.
Do grona naszych ambasadorów dołączyły: Ewa Błaszczyk, Beata Chmielowska-Olech, Aleksandra Kostka, Agata Młynarska, Anna Wyszkoni i Monika Zamachowska. Naszą kampanię wspierają również mężczyźni, ponieważ ich rola w zauważaniu objawów i pomocy kobiecie cierpiącej na depresję poporodową jest nie do przecenienia: Piotr Zelt, Maciej Orłoś, Tomasz Wolny i Jarosław Gugała.
Na trzecią edycję kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję” składają się następujące elementy:
Organizatorami kampanii są:
• STOWARZYSZENIE AKTYWNIE PRZECIWKO DEPRESJI,
• Fundacja „Dajemy Dzieciom Siłę” (dawniej Fundacja Dzieci Niczyje)
• Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych.
Naszym partnerem jest również Uniwersytet SWPS, który jako pierwszy
w Polsce uczestniczy w międzynarodowym badaniu dotyczącym określenia skuteczności wykorzystania Internetu w terapii osób chorujących na depresję.
Dotychczas udało nam się finansować wszystkie nasze działania z pomocą naszych partnerów oraz angażując własne środki i pracę.
Kontakt w sprawie kampanii:
JOANNA CHATIZOW
STOWARZYSZENIE AKTYWNIE PRZECIWKO DEPRESJI
Tel. 502 142 313
e-mail: jch@depresja.org
RENATA SZREDZIŃSKA
FUNDACJA „DAJEMY DZIECIOM SIŁĘ”
Tel. 600 496 336
E-mail: renata.szredzinska@fdds.pl