23 lutego 2013
23 lutego w Międzynarodowy Dzień Walki z Depresją Fundacja ITAKA przygotowała kolejną odsłonę tegorocznej antydepresyjnej kampanii „Mężczyźni też płaczą”. Tego dnia będzie można w Och-Teatrze w Warszawie obejrzeć wystawę „Depresja oczami mężczyzny” oraz wysłuchać wykładu pt. „Męska rzecz depresja – cierpienie nie zależy od płci”.
Według WHO (Światowa Organizacja Zdrowia), depresja jest czwartą najpoważniejszą chorobą na świecie. Z wieloletniego doświadczenia Fundacji wynika, że jedną z najczęstszych przyczyn zaginięć ludzi jest depresja i inne zaburzenia nastroju. Spośród osób zaginionych chorujących na depresję zdecydowana większość zniknęła w dniu lub tuż przed wizytą u psychiatry.
W tym roku kampania skierowana jest do mężczyzn. Jej celem jest zwrócenie uwagi na problem depresji jako choroby, która może dotknąć każdego, bez względu na wiek, miejsce zamieszkania, wykonywany zawód czy status społeczny. Depresji można i trzeba zapobiegać, a w przypadku choroby trzeba ją leczyć.
„W naszym społeczeństwie depresja męska jest tabu. Stereotypy męskości zbierają swoje żniwo: mężczyzna nie może być słaby, bo musi być twardy i macho. Nie może być zbyt wrażliwy, bo musi zagryźć zęby i sprawiać wrażenie, jakby cierpienie go nie dotykało. Nie może się załamać, bo co powiedzą w pracy koledzy i rodzina w domu. Poza tym powinien być przedsiębiorczy, utrzymać rodzinę, dobrze zarabiać, musi być zdobywcą, wojownikiem itp. Wszystko to są stereotypy i życzeniowe postrzeganie mężczyzny, pewien „ideał” …no i oczywiście taki mężczyzna nie choruje na depresję.” – mówi Iwona Wasil Dyrektor Projektów Profilaktycznych Fundacji ITAKA.
W ramach kolejnej odsłony kampanii 23 lutego w Światowy Dzień Walki z Depresją w Och-Teatrze w Warszawie zostanie zaprezentowana wystawa fotograficzna „Depresja oczami mężczyzny”. Autorem wystawy jest Patryk Karbowski, wykładowca Akademii Fotografii w Warszawie, reportażysta. Bohaterami zdjęć są mężczyźni, których dotknął problem depresji. Fotografie ukazują pięciu mężczyzn zamkniętych w swoich pokojach, wpatrzonych w jeden punkt. Na wystawę składa się 9 fotografii, jedna przedstawia mężczyznę, druga detal pokoju. W ten sposób autor zdjęć chciał ująć jeden z najsmutniejszych, ale równocześnie najistotniejszy aspekt tej choroby – bezradność i samotność. W teatrze odbędzie się również wykład pt. „Męska rzecz depresja – cierpienie nie zależy od płci”, który poprowadzi Iwona Wasil, psychoterapeutka, koordynator programów profilaktycznych i edukacyjnych Fundacji ITAKA.
Dodatkowo tego dnia w godz. 14.00 – 17.00 będzie dyżur Antydepresyjnego Telefonu Zaufania – 22 654 40 41, który Fundacja ITAKA prowadzi od 9 lat w poniedziałek i czwartek, w godzinach 17.00-20.00. Dyżurują lekarze psychiatrzy, którzy prowadzą konsultacje, zarówno z osobami chorymi jak i bliskimi chorych, którzy chcą dowiedzieć się więcej na temat choroby, zapytać o leczenie, o stosowane leki.
W tygodniu od 18 lutego do 25 lutego będzie wyemitowany spot kampanii w Metrze Warszawskim. Spoty ukażą się również w kanałach telewizji TVN oraz kanale AXN.
Partnerzy kampanii: Miasto st. Warszawa
Patron wystawy: Akademia Fotografii, Och -Teatr
Patron medialny: Radio Plus, www.malemen.pl, kampaniespoleczne.pl, AK MEDIA
Kontakt dla prasy:
Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych,
Irena Musiałkiewicz: irena.musialkiewicz@zaginieni.pl
Izabela Świergiel: izabela.swiergiel@zaginieni.pl
Tel. 22 620 16 10
Materiały do pobrania