10 września to Światowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom. Według danych Światowej Organizacji Zdrowia, co 40 sekund ktoś próbuje odebrać sobie życie. W Polsce, z powodu samobójstw ginie prawie 5200 osób rocznie, a na świecie ponad 700 tysięcy. Fundacja ITAKA, w ramach kampanii STOP DEPRESJI, przygotowała szereg działań przypominających o tym, że istnieje możliwość sięgnięcia po pomoc specjalistów i że może z niej skorzystać każdy przeżywający kryzys psychiczny.
W związku z tym Fundacja ITAKA:
Antydepresyjny Telefon Zaufania od początku istnienia, czyli od 20 lat, działa wyłącznie dzięki datkom osób prywatnych i firm, które wspierają nas w niesieniu pomocy osobom dotkniętym depresją. Fundusze pozyskiwane są także z kampanii fundraisingowych i działań społecznych na rzecz Fundacji ITAKA.
Przez wszystkie lata funkcjonowania Antydepresyjnego Telefonu Zaufania nasi psychologowie, psychiatrzy i seksuolodzy pomogli tysiącom osób. Zdrowie psychiczne Polek i Polaków od lat budziło niepokój, ale podczas pandemii kondycja psychiczna społeczeństwa znacznie się pogorszyła, co dostrzegamy po liczbie osób, która kontaktują się z naszymi specjalistami. Mimo naszych starań, mamy świadomość, że nie wszystkim jesteśmy w stanie pomóc, z uwagi na ograniczony czas działania telefonu – mówi Alicja Tomaszewska, prezes Fundacji ITAKA.
Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w ubiegłym roku życie odebrało sobie prawie 5200 Polaków. Największa liczba dotyczyła czterech grup wiekowych: 30-latków, 40-latków, 50-latków i 60-latków. Zdaniem ekspertów, samobójstwo może obciążać psychicznie co najmniej sześciu bliskich każdej jednej osoby, która targnęła się na własne życie.
Wśród najczęstszych przyczyn podjęcia próby samobójczej wymienia się: depresję, zaburzenia osobowości oraz nałogi. – Należy jednak pamiętać, że w tym przypadku grupa ryzyka jest bardzo szeroka. Do kryzysu psychicznego może doprowadzić wiele czynników – utrata partnera, przewlekła choroba, trudna sytuacja rodzinna, strata pracy czy też wykluczenie, którego bardzo często doświadczają seniorzy.
Antydepresyjny Telefon Zaufania 22 484 88 01 działa od ponad 20 lat. Specjaliści – psychologowie, psychoterapeuci, psychiatrzy i seksuolodzy udzielają wsparcia osobom w kryzysach psychicznych od poniedziałku do piątku w godzinach 15:00 – 20:00. Przez lata działalności zostały udzielone tysiące porad, a średni czas rozmowy to 30 minut. Antydepresyjny Telefon Zaufania to jedyna linia pomocowa zapewniająca możliwość nieodpłatnego kontaktu przez telefon z lekarzem psychiatrą. Telefon na stałe wspierają BNP Paribas i Polpharma S.A.
Telefon Zaufania Młodych 22 484 88 04 działa od 1 czerwca 2020 roku. Jest dedykowany dzieciom, nastolatkom i młodym dorosłym. W ramach wsparcia psychologicznego działa telefoniczna linia wsparcia: poniedziałek – sobota 11.00-21.00, czat poniedziałek-wtorek 11.00-21.00. W ramach funkcjonowania tego projektu zapewniamy młodym ludziom możliwość udziału w nieodpłatnych sesjach online z psychologiem (pakiet 5 sesji na osobę). Telefon Zaufania Młodych działa dzięki wsparciu finansowemu marki Reserved.
Wspierając przez te wszystkie lata osoby w kryzysach psychicznych wiemy, że rozmowa może uratować czyjeś życie. Ale przecież nie każdy i nie w każdej sytuacji ma możliwość rozmowy z drugim człowiekiem, i to takim, któremu ufa, lub odwrotnie – łatwiej jest otworzyć się przed obcą osobą. Czasem taką osobę ogranicza wstyd, czasem świadomość braku zrozumienia czy akceptacji, a czasem potrzebna jest rozmowa z profesjonalistą.
Dlatego tak istotna jest rola telefonów zaufania i dotarcie z informacją o nich do jak najszerszej grupy odbiorców. Bo co stałoby się z osobami, które nie mają z kim porozmawiać, gdyby takich telefonów nie było?
Więcej informacji dotyczących kampanii STOP DEPRESJI Zaufania można znaleźć na: www.stopdepresji.pl.