Kolejna edycja kampanii „Twarze depresji”

Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych już po raz kolejny współorganizuje kampanię „Twarze depresji”. 21 lutego 2020 r. na Uniwersytecie SWPS uroczyście zainaugurowano następną edycję akcji.

W spotkaniu wzięli udział specjaliści – psychiatrzy i psychologowie, przedstawiciele organizacji pozarządowych oraz znane osoby, ambasadorzy kampanii. W spotkaniu oprócz Anny Jurkiewicz – wiceprezes Fundacji ITAKA uczestniczyli również: Marek Plawgo, Piotr Zelt i Marta Kielczyk, a także patroni honorowi: prof. Piotr Gałęcki – Krajowy Konsultant w Dziedzinie Psychiatrii, dr Sławomir Murawiec – rzecznik Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, przedstawicielka Vertimed+ lekarz psychiatra Magdalena Więdłocha, reprezentant Lasów Państwowych – rzecznik Anna Malinowska, a także przedstawicielka organizatorów kampanii Anna Morawska-Borowiec – prezes Fundacji „Twarze depresji”.

Celem kampanii jest niezmiennie szerzenie rzetelnej wiedzy na temat depresji i chorób psychicznych. Depresję nazywa się chorobą śmiertelną, ponieważ towarzyszą jej myśli samobójcze. Depresję można i trzeba leczyć. W ramach kampanii prezentowane są spoty TV, radiowe oraz billboardy.

Ambasadorem tegorocznej kampanii został Marek Plawgo, były lekkoatleta. Przestałem radzić sobie ze stresem– mówił. Zaczęła pojawiać się obojętność, brak zaangażowania, apatia. Kumulacja wszystkich czarnych myśli spowodowała, że nie wytrzymam tego ciężaru – dodał. Depresja w świecie sportu pozostaje ciągle tematem tabu i wciąż uważana jest za przejaw słabości. Jednym z nielicznych zawodowych sportowców, który głośno mówi o swoich przeżyciach jest wielokrotny medalista olimpijski w pływaniu Michael Phelps.

Prof. Piotr Gałecki – Krajowy Konsultant w Dziedzinie Psychiatrii, patron honorowy naszej kampanii, obalał mity i mylne przekonania związane ze stosowaniem leków w leczeniu depresji. Eksperci po raz kolejny podkreślili, że najlepszym sposobem leczenia depresji jest właśnie połączenie farmakoterapii i psychoterapii. Jednym z celów kampanii jest szerzenie rzetelnej wiedzy na ten temat.

W tym roku do akcji przyłączyły się także Lasy Państwowe. Ich przedstawiciel przekonywał, że według badań przebywanie na terenach zielonych znacznie obniża stres i przynosi ulgę. Codzienny spacer po lesie może zmniejszyć ryzyko występowania depresji o 1/3.

Na zakończenie spotkania specjalnym dyplomem z podziękowaniami za zaangażowanie w akcję „Twarze Depresji” uhonorowana została Anna Jurkiewicz – Wiceprezes Fundacji ITAKA. Organizatorzy podziękowali za wieloletnie wsparcie oraz za prowadzenie wielu realnych działań pomocowych dedykowanych osobom cierpiącym z powodu depresji. Przypominamy, i że Fundacja ITAKA prowadzi Antydepresyjny Telefon Zaufania 22 484 88 01. W każdy czwartek w godzinach 16:00 – 20:00 dyżuruje przy nim nasz psycholog.

Organizatorami kampanii są Fundacja „Twarze depresji” oraz Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych. Patronami honorowymi – Krajowy Konsultant w Dziedzinie Psychiatrii oraz Polskie Towarzystwo Psychiatryczne. Kampanię wspierają również Uniwersytet SWPS, Panczakiewicz Art Design oraz firma Vertimed.