„Smutni nastoletni” – kampania antydepresyjna Fundacji ITAKA

Pod koniec listopada rozpoczęła się kolejna odsłona kampanii Stop Depresji organizowanej przez Fundację ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych, tym razem kierująca uwagę na problem depresji dotykającej już nastolatków. Akcja ma na celu wzrost świadomości rodziców, opiekunów i nauczycieli względem choroby, która często może nie zostać na czas rozpoznana i rozwijać się niezauważona przez wiele lat.

Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych już trzeci rok z rzędu przeprowadza akcję społeczną, której celem jest wzrost świadomości społeczeństwa na temat depresji. Temat ten jest silnie związany ze statutowymi działaniami Fundacji, gdyż jedną z najczęstszych przyczyn zaginięć osób jest właśnie ta choroba i inne zaburzenia psychiczne. W ramach kampanii Fundacja ITAKA prowadzi dwa razy w tygodniu antydepresyjny telefon zaufania o numerze 22 654 40 41. W poniedziałki od 17 do 20 osoby cierpiące na depresję bądź ich bliscy mogą zasięgnąć specjalistycznych porad od wykwalifikowanych psychiatrów.

Poprzednie odsłony trzyletniej kampanii dotyczyły depresji u kobiet oraz u mężczyzn. Tym razem Fundacja zwraca uwagę na problem depresji u ludzi już w bardzo młodym wieku.

Czas dorastania często charakteryzuje się u wielu nastolatków zmiennymi stanami emocjonalnymi, obniżonym nastrojem i depresyjnymi myślami. Jeżeli jednak tego typu problemy utrzymują się dłuższy czas, mogą świadczyć o chorobie.

Ten naturalny etap zmian w życiu każdego nastolatka powoduje, że cienka granica między zwykłym przejściowym przygnębieniem a przedłużającym się okresem smutku połączonym z innymi objawami, może nie zostać na czas rozpoznana jako depresja i rozwija się powodując spustoszenie w organizmie i psychice młodego człowieka.” - Dorota Olbyś, psycholog i psychoterapeuta.

Spoty promujące kampanię Stop Depresji będą wyświetlane przez około dwa tygodnie w warszawskim metrze. Na potrzeby akcji „Smutni nastoletni”, psycholodzy przygotowali też foldery informacyjne, które mają zwrócić uwagę rodziców, opiekunów, nauczycieli, czyli najbliższego otoczenia nastolatka, że depresja może także stać się problemem już w bardzo młodym wieku. Materiały opisują m.in. symptomy, na które należy zwrócić szczególną uwagę, formy leczenia oraz miejsca, do których można udać się po pomoc. Będą one bezpłatnie dystrybuowane przez Fundację do wszystkich przychodni czy poradni zdrowia psychicznego oraz placówek oświatowych, które wyrażą takie zainteresowanie. Partnerem kampanii jest Urząd M.St. Warszawa.

Kontakt dla prasy:
Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych,
Aleksander Zabłocki: aleksander.zablocki@zaginieni.pl
Ilona Sikorska: ilona.sikorska@zaginieni.pl
Tel. 22 620 16 10

Materiały do pobrania

  • Kampania antydepresyjna „Smutni nastoletni” - ulotka - pobierz